Hoe klantvriendelijk moet je zijn?

Omzet en marges in de retail staan onder druk. Mede daardoor zijn bezuinigingen op personeel aan de orde van de dag. Het gevolg is dat er steeds minder medewerkers op de winkelvloer aanwezig zijn. Hier maakt het dievengilde dankbaar gebruik van en het proletarisch winkelen neemt dan ook toe. Uit een recent rechercheonderzoek bleek daarbij de volgende opvallende modus operandi.

Header foto in kolom - 6:4 verhouding

Een keurig geklede dame en heer betreden een winkel. Zij kijken wat rond, waarbij opvalt dat de heer een oortje in heeft en in gesprek is met een ander dan de dame aan zijn zijde. Na een paar minuten te hebben rondgekeken, vragen zij de aanwezige verkoopster om hulp. Zij stellen haar allemaal moeilijke en onzinnige vragen, met als doel de verkoopster aan de praat te houden. De dame en heer krijgen het ook nog voor elkaar om de verkoopster in een zodanige positie te manoeuvreren dat zij geen zicht meer heeft op de rest van de winkelvloer.  

 

Trolley met aluminiumfolie

Dit is dan ook het moment dat de handlanger - een derde persoon dus - de winkel betreedt. Deze persoon is al op de hoogte gebracht in welke hoek de duurdere artikelen staan en loopt hier rechtstreeks naartoe. In het vertrouwen dat zijn kompanen de verkoopster goed afleiden, stopt hij binnen enkele momenten een hele boodschappentrolley vol met artikelen. En met dezelfde gang waarmee hij de winkel binnenkwam, verlaat hij deze ook weer. Het artikelbeveiligingssysteem gaat niet af, omdat - naar later blijkt - de trolley aan de binnenzijde volledig met aluminiumfolie is bedekt.


Wees op je hoede voor de professionele afleiding

Beveiligingscamerabeelden

Bovenstaande werkwijze voeren zij bijna dagelijks uit op verschillende locaties in Nederland en verschillende winkelketens zijn daarvan het slachtoffer. In een van de gevallen gaat het mis, omdat een verkoper net vanuit het magazijn de winkel inloopt op het moment dat de dader zijn trolley aan het volladen is. De verkoper weet de trolley vast te houden, maar de dader ontkomt. Ondanks goede beveiligingscamerabeelden van de daders zijn deze nog niet gepakt.  

 

Professionele afleiding

Tijdens opleiding en training van winkelmedewerkers is het dus goed om aandacht aan deze modus operandi te besteden. Klantvriendelijkheid is belangrijk, maar wees op je hoede voor de professionele afleiding!  

 

René Terwey, directeur VMB security & solutions in Almere

Recht: Onvoldoende bewijs voor diefstal

Recherche: Hoe klantvriendelijk moet je zijn?

13/16
Loading ...